Culemborg hittebestendig - meer groen
Van "Omgevingsvisie Culemborg"
Ga naar het project
Het ziet er naar uit dat we door de klimaatverandering te maken krijgen met lange en zeer hete zomers. Om de binnenstad leefbaar te houden en aantrekkelijk voor bezoekers stel ik voor om meer bomen te planten in de binnenstad en het aanwezige groen toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld het groen om de Grote-of Barbarakerk maar vooral ook het park achter het gemeentehuis. Maak dat park aantrekkelijk om te verblijven - recreëren, onder een boom zitten of liggen, mensen ontmoeten etc. Het ligt prachtig tegen de binnenstad met bomen en water. Het park is nu helaas een poepzone. Overal poep, het stinkt er en er ligt rommel. Het groen is niet echt aantrekkelijk om naar te kijken en ook niet gunstig voor insecten en dieren. Het plein tussen het gemeentehuis en de katholieke kerk is ook erg stenig en lelijk en dient nu vooral als onofficiële maar gedoogde parkeerplaats. Zonde toch? Ook deze ruimte is geschikt om er een groenzone van te maken waar mensen even kunnen zitten op een bankje onder een boom.
